Sabtu, 03 November 2012

Makalah Kurikulum


Kurikulum Dengan Konsep,Jenis dan     Macam-Macamnya
disusun oleh









KELOMPOK  I:
Mar’i Mahdy A.
Zulkifly
Naharuddin
Novar M.



Pendahuluan
 kurikulum menjadi sangat penting dalam dunia pendidikan,dalam segala aspek dan pola terapan pendidikan di suatu negara.kurikulum harus berubah mengikuti perubahan zaman bila tidak mau ketinggalan zaman dan dapat memanfaatkan penemuan-penemuan baru yang telah dimunculkan dan telah dipublikasikan ke khalayak ramai.Kurikulum mempunyai konsep tersendiri untuk memainkan peran penting di dalam dunia pendidikan.Sehigga banyak sekolah-sekolah yang berusaha untuk dapat memadukan konsep-konsep kurikulum yang ada,maka hal ini,perlunya kiranya kami membahas konsep dan jenis kurikulum kepada teman-teman sekalian.









Surabaya,11 oktober 2012



                                                                                                        Penulis

 
A.  KONSEP KURIKULUM

   Konsep kurikulum merupakan bagian terpinting dari struktur kurikulum itu sendiri,karena membahas pokok dan inti dari kurikulum,dibawah ini akan kami uraikan daripada konsep kurikulum,dengan sebagai berikut:
  
   Ada tiga konsep tentang kurikulum, kurikulum sebagai substansi, sebagai sistem, dan sebagai bidang studi.
            I.            Konsep pertama, kurikulum sebagai suatu substansi: Suatu kurikulum, dipandang orang sebagai suatu rencana kegiatan belajar bagi murid-murid di sekolah, atau sebagai suatu perangkat tujuan yang ingin dicapai. Suatu kurikulum juga dapat menunjuk kepada suatu dokumen yang berisi rumusan tentang tujuan, bahan ajar, kegiatan belajar-mengajar, jadwal, dan evaluasi. Suatu kurikulum juga dapat digambarkan sebagai dokumen tertulis sebagai hasil persetujuan bersama antara para penyusun kurikulum dan pemegang kebijaksanaan pendidikan dengan masyarakat. Suatu kurikulum juga dapat mencakup lingkup tertentu, suatu sekolah, suatu kabupaten, propinsi, ataupun seluruh negara.
         II.            Konsep kedua, adalah kurikulum sebagai suatu sistem: Yaitu sistem kurikulum. Sistem kurikulum merupakan bagian dari sistem persekolahan, sistem pendidikan, bahkan sistem masyarakat. Suatu sistem kurikulum mencakup struktur personalia, dan prosedur kerja bagaimana cara me­nyusun suatu kurikulum, melaksanakan, mengevaluasi, dan menyem­purnakannya. Hasil dari suatu sistem kurikulum adalah tersusunnya suatu kurikulum, dan fungsi dari sistem kurikulum adalah bagaimana memelihara kurikulum agar tetap dinamis.
       III.            Konsep ketiga, kurikulum sebagai suatu bidang studi: Yaitu bidang studi kurikulum. Ini merupakan bidang kajian para ahli kurikulum dan ahli pendidikan dan pengajaran. Tujuan kurikulum sebagai bidang studi adalah mengembangkan ilmu tentang kurikulum dan sistem kurikulum. Mereka yang mendalami bidang kurikulum mempelajari konsep-konsep dasar tentang kurikulum.

Deskripsi singkat tentang kurikulum apa saja yang pernah dikembangkan dalam program pendidikan di negeri tercinta Indonesia. Salah satu konsep terpenting untuk maju adalah “melakukan perubahan”, tentu yang kita harapkan adalah perubahan untuk menuju keperbaikan dan sebuah perubahan selalu di sertai dengan konsekuensi-konsekuensi yang sudah selayaknya di pertimbangkan agar tumbuh kebijakan bijaksana


B.  Jenis-jenis kurikulum
    Berikut ini kami akan memaparkan dan menjelaskan jenis-jenis kurikulum,di dalam kurikulum ada beberpa jenis dan macam-macam kurikulum,diantaranya sebagai berikut;
a)    Kurikulum tersembunyi atau tersirat
Kurikulum jenis ini tidak dibuat atau dirancang secara formal, tetapi berlaku tidak disedari oleh guru dan pelajar-pelajar. Kurikulum ini dapat dihayati oleh murid-murid melalui peraturan yang inginkan kebaikan bersama seperti perbarisan sebelum memasuki bilik darjah, perhimpunan mingguan, jadual harian pembersihan bilik darjah, peraturan waktu makan di kantin, disiplin semasa di bilik darjah, peraturan di perpustakaan dan lain-lain lagi. Pengalaman yang diterima itu sebenarnya boleh memberi panduan kepada masa hadapa murid-murid apabila mereka tamat belajar secara formal.
                                                                                          
Implikasi kurikulum tersembunyi ini lebih kepada kesedaran, keinsafan dan peraturan yang perlu dipatuhi oleh sesetengah murid.

b)   Kurikulum ideal
Kurikulum jenis ini tidak dibuat atau dirancang secara formal, tetapi berlaku tidak disedari oleh guru dan pelajar-pelajar. Kurikulum ini dapat dihayati oleh murid-murid melalui peraturan yang inginkan kebaikan bersama seperti perbarisan sebelum memasuki bilik darjah, perhimpunan mingguan, jadual harian pembersihan bilik darjah, peraturan waktu makan di kantin, disiplin semasa di bilik darjah, peraturan di perpustakaan dan lain-lain lagi. Pengalaman yang diterima itu sebenarnya boleh memberi panduan kepada masa hadapa murid-murid apabila mereka tamat belajar secara formal.

Implikasi kurikulum tersembunyi ini lebih kepada kesedaran, keinsafan dan peraturan yang perlu dipatuhi oleh sesetengah murid
.

c)    Kurikulum resmi atau formal
   Kurikulum formal ialah aktiviti pembelajaran yang nyata dan kemudian dipraktikkan oleh murid-murid bersesuaian dengan kehendak isi pelajaran sebagaimana yang dicadangkan oleh sesebuah sekolah. Kurikulum ini melibatkan segala bentuk aktiviti sama ada di dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah. Terdapat beberapa orientasi dalam kurikulum rasmi atau formal iaitu:

1. Kurikulum Akademika. Isi kandungan kurikulum ini jenis ini berdasarkan isi kandungan daripada perkara yang susah kepada senang dan daripada gambaran yang umum kepada khusus. Mata pelajaran yang diajarkan adalah berdasarkan keperluan atau kehendak Negara-negara tertentu seperti Sains, Geografi, Sejarah, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan lain-lain lagi.

2. Kurikulum Humanistik
a. Merupakan suatu kesedaran yang diperoleh daripada apa yang dipelajari oleh pelajar-pelajar daripada mana-mana mata pelajaran. Mereka pasti akan merasa sesuatu yang bermakna dan berharga kerana mereka akan dapat mencampurkan emosi, intelek dan perlakuan dalam dirinya. Kurikulum berorientasi ini tidak tersusun, tetapi di dalamnya terdapat kesedaran agama, moral dan rohani kepada murid-murid yang sedia menghayatinya.

3. Kurikulum Teknologi
a. Kurikulum ini berasaskan kepada aliran sains, teknikal dan juga vokasional. Mata pelajaran yang dipelajari meliputi pelbagai perkara dan ada yang merupakan teras atau yang wajib. Untuk memasuki aliran ini, sekolah atau pusat-pusat pengajian perlu menyediakan keperluan fizikal yang cukup bagi menarik minat murid-murid mempelajarinya. Masa yang diperuntukkan hendaklah mencukupi dan murid-murid perlu didedahkan kepada latihan dan praktikal bagi memudahkan proses pembelajaran.

4. Kurikulum Berbidang Luasa. Kurikulum ini mengkategorikan kumpulan mata pelajaran yang mempunyai banyak persamaan. Misalnya, matapelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Cina, Bahasa Inggeris dan Bahasa Tamil mengandungi bacaan, lisan serta kefahaman diletakkan dalam kumpulan atau bidang bahasa manakala sains dan geografi diletakkan dalam bidang sains sosial.

5. Kurikulum Pengembangan Kognitif
a. Kurikulum orientasi ini cuba menghubungkaitkan unsure-unsur yang terdapat dalam mata pelajaran atau pengalaman yang diterima aga mereka dapat memanfaatkan dirinya dan juga orang lain. Pelajar bukan sahaja diajar menghafaz dan lulus dalam peperiksaan tetapi juga supaya mereka boleh berfikir, menyelesaikan masalah dan boleh membuat keputusan yang munasabah.

6. Kurikulum Pembangunan Masyarakat
a. Kurikulum ini mempunyai kaitan dengan sosio budaya persekitarannya. Institusi pendidikan bukan sahaja dianggap sebagai tempat memberi pelajaran tetapi juga sebagai pusat yang boleh memberi sumbangan kepada masyarakat. Sebagai contoh, mata pelajaran Geografi, Ekonomi, Kajian Tempatan dan juga kerja-kerja projek serta aktiviti yang dijalankan oleh murid-murid di luar sekolah secara tidak langsung boleh mendekatkan murid-murid dengan kehidupan masyarakat.
Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana  kejujuran itu telalu
penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi
mainan orang.


Tidak ada komentar: